اسلایدر

">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

94/5/1
1:36 ع

کَهکِشان راهِ شیری، نوار شیری‌رنگی است که در شب‌های تیره در نواحی بدون آلودگی نوری در آسمان دیده می‌شود. این نوار در حقیقت مکان هندسی ستارگان تشکیل‌دهنده قرص کهکشان ماست که از آسمان به طور دوبعدی دیده می‌شود


تصویری از بازوهای کهکشان راه شیری

این کهکشان کهکشانی است مارپیچی و متناهی که بخشی از گروه کهکشان‌های همجوار است. این کهکشان یکی از میلیاردها کهکشان در جهان قابل مشاهده است.

نام آن ترجمه? اصطلاح لاتین via lactea است که دلیل این نام‌گذاری دیده شدن نواره? کم‌رنگی از نور تشکیل شده توسط ستاره‌های وابسته به کهکشان است که از زمین این‌گونه دیده می‌شود. برخی منابع به طور قاطع راجع به این موضوع اعلام نظر کرده‌اند که عبارت راه شیری منحصرا اشاره به نواره نوری دارد که خود کهکشان در شب تولید می‌کند، در حالی که نام کهکشان راه شیری باید برای اشاره به خود کهکشان هم به‌کار رود. با این حال، معلوم نیست گستردگی این قرار داد چگونه است، و عبارت راه شیری به طور مداوم در هر دو مفهوم استفاده می‌شود.

کهکشان راه شیری، از روی زمین که در یکی از شاخه‌های بازوهای مارپیچی کهکشان قرار دارد هم‌چون نواری مه‌آلود و سفید و روشن در بالای آسمان در سراسر فلک به نظر می‌رسد.

این نور از ستاره‌ها و دیگر موادی که در درون سطح هموار کهکشان قرار دارند سرچشمه می‌گیرد. قطب شمال کهکشانی در بُعد (طول جغرافیایی) 12 ساعت و 49 دقیقه واقع شده‌است و میل آن +27?4° و نزدیک به ستاره? بتا گیسوی برنیکه است. قطب جنوبی کهکشان نزدیک به ستاره? آلفا سنگتراش قرار گرفته‌است..


Milky Way IR Spitzer.jpg
تصویری از کهکشان راه شیری که در نور فروسرخ گرفته شده
اطلاعات رصدشده
نوع کهکشان مارپیچی میله‌ای SBbc
قطر 100 هزار تا 180 هزار سال نوری[1]
ضخامت 2000 سال نوری[2][3]
قدیمی ترین ستاره شناخته شده 13?7 میلیارد سال قدمت[4]
فاصله خورشید تا مرکز کهکشان 27200±1100 سال نوری[5]
طول دوره چرخش به دور خورشید 240 میلیون سال[6]
سرعت مرتبط با تابش زمینه کیهانی 552±6 کیلومتر در ثانیه[7]
همچنین ببینید: کهکشان, فهرست کهکشان‌ها

      کهکشان
مشخصات مدیر وبلاگ
 
امیرحسین رضازاده[0]
 

ن امیر حسین رضازاده نویسنده ی این وبلاگ ام


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ